جایگاه یک محیط پویا در آموزش هندسه
شاید در نگاه اول به کارگیری نرم افزارهای هندسه پویا در آموزش، با به کارگیری نرم افزارهای رایج آموزشی، یکسان باشد، اما آنچه هندسه پویا را به عنوان یک مرحله جدید از آموزش هندسه در قرون اخیر، متمایز کرده است، فراشناخت نوینی است که شناخت تازه ای از هندسه و محیط اطراف را برای دانش آموزان، پیگیری و طلب می کند.
فراشناختی که ادامه تغییر رویکرد آموزش هندسه، از هندسه اصل موضوعی به هندسه استقرایی را در تغییر و بهینه سازی هندسه استقرایی به هندسه پویا، می بیند.
اگرچه تا زمانی که دانش آموز نظم تکرار شونده و تغییرات منظم را در یک پدیده نبیند، ذهن او به فرضیه سازی نخواهد پرداخت اما توجه به این مطلب ضروری است که نمونه هایی که فراروی دانش آموز قرار میگیرد تا وی با مشاهده هدایت شده آنها، به نتیجه دلخواه معلم برسد، باید نمونه هایی مطمئن باشند.
در دنباله ای از اعداد که تولید آنها با خطا روبرو بوده است، هرگز الگوی مورد نظر معلم، کشف نخواهد شد.
(اگرچه ممکنست الگوی دیگری موجود باشد!)
در واقع بهره گیری از ماشین حساب برای تولید مطمئن دنباله ای از اعداد و سپس کشف رابطه موجود در میان آنها، همانقدر اهمیت دارد که تولید مطمئن اشکال هندسی در محیط های هندسه پویا!
به عبارت دیگر، فرصت فرضیه سازی که ماشین حساب در بخش حساب، در اختیار دانش آموز قرار می دهد، در هندسه، با پویایی فضا، بسترسازی می شود.