کارآموزی شناختی

كالينز، براون و نيومن (1989) پیشنهاد دادند كه يادگيري رياضيات را مي‌توان با يادگيري يك حرفه یا مقايسه كرد. که این فرآيند كارآموزي يا همان كارآموزي شناختي است. يك كارآموز به استاد خود توجه مي‌كند و سپس با نظارت كامل عمل مي‌كند و در نهايت خود مي‌تواند به تنهايي كار كند. استراتژي‌هاي نمونه معلم رياضي همانند نقش استاد عمل مي‌كند. در مرحله بعدي معلم رياضي همانند يك مربي به كار دانش‌آموز نظارت دارد و در پايان هنگامي كه دانش‌آموز مستقل شد نقش وي محو مي‌شود.

شاخصه اصلي كارآموزي شناختی توجه به اين ايده است كه دانش محصول فعاليت، محيط و فرهنگي است كه در آن رشد مي‌كند (كالينز، براون و نيومن، 1989). چنين نگرشي به يادگيري رياضي اهميت يادگيري عملی را نمايان مي‌سازد. اگر دانش‌آموز بخواهد در اين زمينه مجرب شود گوش دادن به توضيحات كافي نيست (بلایس 1988).

 

 

منبع:

Patricia, M. (2001), Supporting Student Efforts to Learn with Understanding: An Investigation of the Use of JavaSketchpad Sketches in the Secondary Geometry Classroom, Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.

 

پژوهش و بکارگیری نرم افزارهای هندسه پویا

استفاده از  نرم‌افزارهای هندسه­ی پويا تاثير خوبی بر عملكرد دانش‌آموزان دارد. مطالعات انجام گرفته در استفاده تكنولوژي در آموزش رياضي با تحقيقاتي که در مورد آموزش و يادگيري رياضي مانند موارد زیر انجام گرفته است:

الف) چگونه دانش‌آموزان مطالب رياضي را درك مي‌كنند.

ب) ساختارهای نوین محيط آموزشي رياضيات.

ج) نقش معلمان در آموزش ریاضی

اگر بخواهيم به مبحث نرم‌افزار پويا در آموزش هندسه بپردازيم سرفصل‌هاي تحقيق به شرح زیر پیشنهاد می شود:

الف) سطوح تفكر هندسي

ب) استفاده دانش آموران از استدلال‌هاي هندسي برای تقویت مهارت‌هاي برهاني

ج) درك مهارت های مشاهده ای

اگر بخواهيم اين پژوهش ها را را در كلاس درس بكار بريم بايد طراحی فعاليت‌ها و ويژگي‌هاي نرم‌افزار را مورد آزمایش قرار دهیم.

 

منبع:

Patricia, M. (2001), Supporting Student Efforts to Learn with Understanding: An Investigation of the Use of JavaSketchpad Sketches in the Secondary Geometry Classroom, Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.

 

دستكاري مستقيم اشكال رياضي

امروزه كامپيوترها راههايي را براي انجام عمليات رياضي پیش روی ما می­گذارند كه در سی سال گذشته حتی رویای آن را هم نمی­دیدیم. سنگ بنای اين دستاورد، دستكاري مستقيم اشكال رياضي و روابط آنها بعنوان یک تجربه­ی واقعی از ریاضیات است.

(بالاچف و كاپوت. 1996. ص470)